Meestal zit er een bepaalde gedachte en/of idee achter gemeentelijk
beleid. Vragen als: Waarom doe je iets? En waarom doe je het juist op die
manier? En wat is de meerjaren prognose? Of anders gezegd: waar wil je als
gemeente nu en in de toekomst naar toe?
Ik kom regelmatig in Sneek en stuitte daar wel op een wel erg vreemd
parkeerbeleid van de gemeente Súdwest-Fryslân. Op het Veemarktterrein, Flexaterrein en Bolswarderpoort in Sneek kun je namelijk
op een gedeelte van het terrein gratis parkeren. Op de terreinen wordt met
borden aangegeven op welk gedeelte je wel moet betalen. Op dat gedeelte staat
ook een parkeerautomaat. Bovenstaande
schijnt onderdeel te zijn van het nieuwe parkeerbeleid van de gemeente
Súdwest-Fryslân.
== foto Bolswarderpoort
==
Je gaat natuurlijk
niet op een parkeerplek staan waar je moet betalen, terwijl je op het zelfde
parkeerterrein een stukje verder gratis kunt parkeren. Bovenstaande foto geeft
een prima beeld wat voor situatie je dan krijgt: het betaalde gedeelte is leeg,
terwijl het gratis gedeelte (zeer begrijpelijk) helemaal vol staat. Een
situatie die zich zowel op het Veemarktterrein, Flexaterrein en
Bolswarderpoort voordoet
Ik was benieuwd welke beleidsgedachte hier achter zat en toog dus naar de
gemeentelijke website om kennis te nemen van het nieuwe parkeerbeleid van de gemeente Súdwest-Fryslân.
Meestal vind je
dan enige uitleg over het beleid, zo niet in de gemeente Súdwest-Fryslân! Op de
gemeentelijke website staat hierover te lezen: ‘Op het
Veemarktterrein, Flexaterrein en Bolswarderpoort (Sneek) kun je op een deel van
het terrein gratis parkeren. Op de terreinen wordt met borden aangegeven op
welk deel je moet betalen. Op dat deel staat ook een parkeerautomaat’. En daar moet je het dan mee doen.
Maar de
gedachte achter deze (on)logica ontbreekt ten enen male. Wat is de gemeentelijke
gedachte achter het gedeeltelijk wel of niet betalen voor parkeren? Daar moet
toch een gedachte achter zitten? Je moet dat toch uit kunnen leggen? Zo ja,
waarom doe je dat dan niet?
Schijnbaar
vinden de parkeer beleidsmakers dat niet nodig. Jammer, want dat roept bij mij
direct vragen op als: Waarom wordt dat niet gedaan? en Zit hier soms een
addertje onder het gras? Is het een overgangsbeleid wat na een tijdje resulteert
in het overal moeten betalen voor parkeren? Of is dat ‘bad-thinking’ van mijn
kant?
Misschien kan
een gemeentelijke verkeersdeskundige de logica van dit parkeer beleid in de gemeente Súdwest-Fryslân
nog eens duidelijk uitleggen? Misschien een goed voornemen alvast voor het
nieuwe jaar?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten