De elpee die de muziekwereld veranderde
Op 23 maart is
het precies 50 jaar geleden dat het iconische album ‘Dark side of the moon’ van
Pink Floyd verscheen. Een album die niet
alleen iconische muziek bevatte maar ook verpakt werd in een hoes die de wereld
zou veroveren. Voor de band betekende het de doorbraak bij het grote publiek.
Het album werd
zo’n 50 miljoen keer verkocht en stond 964 weken in de Billboard verkooplijst.
Over het album zijn boeken geschreven,
documentaires gemaakt en studies uitgevoerd. Een indrukwekkend staat van dienst.
De eerste opnamen voor The
Dark Side of the Moon begonnen in juni 1972 in de Abbey Road Studios (waar onder
andere The Beatles opnamen) in Londen.
Als producer was Alan Parsons (werd later een gevierde popster) ingehuurd.
Pink
Floyd bestond destijds uit bassist Roger Waters die de meeste nummers
componeerde, sologitarist en zanger David Gilmour, keyboards Rick Wright en
drummer Nick Mason. De elpee werd in een tijdsbestek van twee maanden
opgenomen. De opnames werd alleen maar
onderbroken als Arsenal moest voetballen of Monty Python op tv was.
Toen
het album uitkwam waren de heren ‘best tevreden’, niet wetende dat het album
bijna duizend weken in de hitlijst zou staan en tot op de dag van vandaag nog
steeds verkoopt.
En
wat de muziek op ‘Dark side of the moon’ nu zo sterk maakt is moeilijk aan te
geven. Misschien werd het volwassen worden van Pink Floyd duidelijk. Of was het
de opbouw van de nummers? Op dat moment werden de nummers echt opgebouwd in de
studio, mogelijk gemaakt door de allernieuwste apparatuur. Of waren het de
geluiden die voor, tijdens en na de nummers te horen zijn. Denk bijvoorbeeld
aan de hartslag, klokken en de kassa. Daarnaast
werd het extra mysterieus gemaakt door steeds opduikende stemmen met
bizarre zinnetjes. Wie zal het zeggen.
De hoes van ‘Dark side of the moon’ is een verhaal apart. Het
ontwerp voor de hoes was van de Londense ontwerpstudio ‘Hipgnosis’. De twee
oprichters van dit bedrijf, Aubrey Powell en Storm Thorgerson, waren ook de
bedenkers en makers van de hoes. Een hoes die met Coca Cola en Batman tot ’s
werelds bekendste logo’s behoord. Maar
natuurlijk ontstaat zo’n ontwerp niet van het ene op het andere moment. Het
mooie is dat er momenteel in het Groninger Museum een tentoonstelling loopt
over de ontwerpstudio ‘Hipgnosis’ , onder titel “The art of Hipgnosis”.
De tentoonstelling neemt je mee in het unieke werkproces van de
ontwerpers die moesten werken zonder de hulp van bijvoorbeeld Photoshop. Naast ontwerpen
van hoezen van ‘Pink Floyd’, vind je er ook van ‘Led Zeppelin’, ‘Genesis’, Paul
McCartney e.a. Maar ja voor mij blijft ‘Pink Floyd’ toch nummer één!
“The art of Hipgnosis” is een must voor liefhebbers van muziek, grafisch design en fotografie en is nog te zien t/m 14 mei 2023. Net stinne mar der hinne!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten